Participatie

Iedereen gemotiveerd aan de slag; dat is waar Donker Groep voor staat. Medewerkers mee laten denken en actief deel laten uitmaken van de organisatie is wat we nastreven. Eigenaarschap betekent betrokkenheid, het ‘zorgen voor’ en is zowel letterlijk als figuurlijk aanwezig. Het is de essentie onder al onze activiteiten vanuit vakmanschap, ondernemerschap en leiderschap. Onze medewerkers doen er toe en kunnen dus ook mede eigenaar worden en invloed krijgen bij belangrijke besluitvorming.

Sinds 2019 is het mogelijk om jaarlijks certificaten te kopen van Donker. We geloven dat het combineren van figuurlijk eigenaarschap met letterlijk eigenaarschap de organisatie sterker maakt en hiermee bijdraagt aan de continuïteit  en toekomst van onze organisatie.

Onderdeel 2022 2021
Deelnemers medewerkersparticipatie % 18% 16%
Aantal verkochte certificaten 49% 57%

Ondanks dat alle informatie die betrekking heeft op medewerkersparticipatie best lastig is te begrijpen, zien we het aantal deelnemers elk jaar groeien!  We bevorderen de mogelijkheid tot deelname door winstdeling te verstrekken voor alle medewerkers en het benutten van fiscale voordelen vanuit de WKR regeling. Bij dividenduitkering en waardestijging zijn eveneens fiscaal aantrekkelijke regelingen.

In  combinatie met het terugtreden per 1 juli 2023 van Anja Kanters als algemeen directeur, start in 2023 een campagne met als thema ‘Ik zoek nieuwe eigenaren’ met als doel om nog meer medewerkers te interesseren voor het aankopen van certificaten: figuurlijk en letterlijk eigenaarschap.

Dirk Deen, hovenier Donker Groen